מה לומדים בקורס bi ומה הוא נותן

תוכן עניינים:

תעשיית ההייטק היא מנוע הצמיחה של ישראל, ומלבד תפקידי פיתוח תוכנה וחומרה היא כוללת מקצועות רוחביים רבים המשלבים בין כישורים "רכים" כמו כישורי מכירה ויכולת עבודה בצוות לבין כישורים טכנולוגיים. מדוע לימודים בקורס BI פותחים דלתות לתעסוקה בהיי-טק? התשובות כאן בכתבה.

 

מקצוע מבוקש בארגונים צומחים

ארגונים בסדר גודל בינוני ומעלה מיישמים מערכות בינה עסקית, שמטרתן לשפר ולייעל את תהליכי קבלת ההחלטות. מערכת הבינה העסקית בארגונים אלו אוספת  אינספור נתונים ממערכות פנים וחוץ ארגוניות, ומציגה אותם לאחר תהליך של עיבוד וניתוח באמצעות כלים סטטיסטיים. מערכות בינה עסקית אלו, אף שהן יציבות ומפותחות נדרשות לתחזוקה מתמדת, שנעשית בדרך כלל על ידי אנליסט נתונים, איש דאטה, איש BI אשר מצוי בתווך שבין איש המבין בתהליכי ניהול לבין איש הפועל בסביבות טכנולוגיות.

 

מהו תפקידו של אנליסט BI?

אנליסט נתונים או אנליסט BI הוא בוגר קורס BI הנדרש לתרגם את הצורך העסקי לכלי טכנולוגי, כלומר בפועל עליו להציג נתונים עסקיים באמצעות טבלאות ובאמצעות תרשימים ואינפו-גרפיקות נוספות ולדעת מהיכן למשוך את המידע. לשם כך אנליסט הנתונים נדרש לשלוט בשני עולמות תוכן מרכזיים – ראשית עליו להבין את העולם העסקי, מהן הדרישות העסקיות, כיצד נכון יהיה להציג את הנתונים כדי להתאימם לקהל המשתמשים, באיזו רמה כדאי להציג את הנתונים ובאיזו תצוגה, לשם כך עליו לדעת לדלות את המידע מהגורמים השונים בארגון.

שנית עליו לדעת מהיכן הוא אוסף את המידע, מאילו טבלאות בבסיס הנתונים, לאיזה בסיס נתונים לפעול, איזו פקודה יש לבצע, כיצד ליצור התראה כדי שהנתונים יגיע לנמענים הנכונים ובזמן המתאים, כיצד ייראו הטבלאות הלכה למעשה וכיצד לוודא שהמידע מוצג בהתאם להרשאות. החלק הטכנולוגי נלמד בדרך כלל במסגרת קורס BI – כאשר במסגרות לימוד מסוימות ישנה התייחסות גם לחלק הניהולי.

 

מה לומדים בפועל במסגרת הקורס?

קורס BI נועד להכין את הסטודנט למציאות אותה יפגוש הלכה למעשה, בין אם בהתמודדות אל מול אתגרים עסקיים הכרוכים בתרגום הצורך העסקי לכלים טכנולוגיים ובין אם בהיכרות עם כלי BI מתקדם שבו משתמש הארגון לרבות היכרות עם שפות תכנות כמו פייתון ו-R, היכרות עם כלים לוויזואליזציה, התנסות בהקמת מודלים עסקיים לניתוח נתונים ועוד. בקורסים המתקדמים הסטודנט יידרש להציג פרויקט סיום שבו הוא מקים מערכת BI על בסיס מסד נתונים בדיוני, הפרויקט משמש כאמצעי יישומי להטמעת החומר הלימודי ונעשה בדרך כלל בליווי מקצועי.

הביקוש לאנליסט נתונים

יותר ויותר עסקים מיישמים מערכות BI – מערכות בינה מלאכותית המאפשרות להם לייעל ולשכלל את תהליכי קבלת ההחלטות. אקדמאים מתחומי הכלכלה, השיווק, מערכות המידע והנדסה תעשייה וניהול יוכלו למצוא כי תפקיד אנליסט BI מאפשר להם לשלב בין שני העולמות – עולם הניהול העסקי על כל אתגריו ועולם טכנולוגי עשיר. בוגרי קורס BI, אשר עמדו במטלות מבוקשים בתחומם ומשתלבים בצוותי עבודה קיימים בחברות פיננסים, בנקאות, מחקר, בתי חולים, חברות תקשורת, ביטוח ועוד.